Hoe ga je

goed voorbereid

op wedstrijd?

Door
…………….

BEA

FABER

uit Oudehorne
…………….
Intro

Wedstrijdspanning. Bijna iedereen die wedstrijden rijdt herkent het wel. De ene kan er beter mee omgaan dan de ander. Een beetje spanning heb je nodig om goed te kunnen presteren. Wanneer je echter te veel spanning hebt zal dit je belemmeren om fijn te kunnen rijden en breng je deze spanning over op je paard.

Amazone, ECO-Coach en instructrice Bea Faber – van der Mei geeft je een aantal tips om beter te leren omgaan met deze spanning.

ornament-up

BEA

FABER

“Ik geef les volgens de Klassieke rijkunst met veel aandacht voor het rechtrichten, houding, zit en balans van de ruiter. Ook geef ik trainingen zonder paard om een betere ruiter te worden en geef ik (ruiter)training in Sportstad Heerenveen bij het ECO-Coach team. Dit alles met als doel een betere communicatie en harmonie met je paard voor meer plezier en betere prestaties.”

ornament-down

“Een goede voorbereiding is het halve werk”

Tip 1

Zorg dat je je proeven ruim van te voren goed leert. Je kunt de proef of onderdelen uit je proef thuis dan goed oefenen. Tijdens de wedstrijd kun je dan met je paard bezig zijn in plaats van wat de oplezer zegt.

Tip 2

Visualiseer je proeven. Ga zitten me je ogen dicht, doe alsof je op het paard zit en je proef aan het rijden bent. Rijd van oefening tot oefening hoe je deze wilt gaan voorbereiden, inzetten en uitrijden. Je kunt ook je proef zelf gaan lopen of uitschrijven. Neem daarin alles mee wat jezelf in de proef wil gaan doen zoals je oefeningen en hulpen maar ook in de loze stukken je ademhaling en ontspanning of andere aandachtspunten die voor jou belangrijk zijn.

Tip 3

Zorg dat je paard fit is. Ga niet kort voor de wedstrijddag nog lessen of heel hard werken met je paard. Na een intensieve training heeft je paard een paar dagen nodig om voldoende te herstellen.

Tip 4

Zorg dat je een doel hebt op de wedstrijd waar jij invloed op hebt en waar jij de focus op legt. Dit kan ook een doel voor jezelf zijn b.v. ademhaling of ontspanning.

Tip 5

Breng je zelf in een positieve mindset. Denk niet aan wat er allemaal fout kan gaan maar denk hoe je het wel wil hebben. Zorg dat je tijdens de proef een positief beeld in je hoofd hebt zoals je de oefeningen wilt rijden. Wanneer je negatieve gedachtes hebt breng je dit over op je paard.

Tip 6

De beste manier om je lichaam te ontspannen is om rustig in en uit te ademen via je buik. Bij een goede ademhaling wordt je buik dikker als je inademt en dunner als je weer uitademt. Ga thuis oefenen om beter te leren ontspannen door rustig in en uit te ademen. Oefen ook thuis tijdens het rijden met een rustige en lage ademhaling. Als dit goed lukt dan kun je je ademhaling synchroniseren met het ritme van je paard in elk tempo. Dit zal je helpen je ademhaling te controleren en een goed ritme te behouden. Wanneer je dit onder controle hebt kun je dit ook tijdens je proeven toepassen.

“Presteren kun je leren”

Tip 7

Doe de warming-up alsof je thuis rijdt.

Tip 9

Blijf bij je taak. Zorg dat je bezig bent in het moment, dus met de oefening waar je mee bezig bent en niet al denkt aan de volgende oefening of aan hele andere dingen.

Tip 11

Blijf goed voelen wat er onder je gebeurt zodat je daar op in kan spelen. Laat je niet afleiden of beïnvloeden door wat er om je heen gebeurt, publiek, andere paarden, jury’s, etc.

Kom je er zelf niet uit met de genoemde tips?
Meer info kun je vinden op www.trainingsstalfaber.com of kom eens langs voor een training!

Tip 8

Concentreer je op de uitvoering en niet op winnen of verliezen of de gevolgen daarvan.

Tip 10

Wanneer iets mislukt, laat het los en ga weer voor de 8 (of wat haalbaar is) voor het volgende onderdeel.

Tip 12

Na afloop evalueer je de wedstrijd: Gingen er onderdelen mis, kijk naar wat en waarom het niet zo goed ging. Maak een plan hoe je dit gaat trainen en de volgende keer beter gaat doen. Evalueer ook de onderdelen die wel goed gingen en sla het gevoel wat je had op voor de volgende keer. Stel jezelf ook de vraag: Wat gebeurt er met jezelf tijdens de proef?

Corinne

15-06-2020

Enorm veel spanning / faalangst. Krijg papbenen , misselijk soms zelfs overgeven. Wedstrijden waren voor mij geen feestje. Een grote rede waarom ik nooit doorgezet heb.

Heb jij ook last van wedstrijdspanning? Hoe ga jij daarmee om?

Dank voor je reactie!

Video
Delen

Uw naam

E-mail

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

Share

E-mail

Facebook

Contact

Naam

E-mail

Bericht

Verstuur

Aanmelden

Uw naam

E-mail

Meld aan

E-card

Uw naam

Uw e-mail adres

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

1